McKenzie

McKenzie metoden er en meget kendt behandlingmetode, som bruges til behandling af ryggen af bl.a. fysioterapeuter. Metoden er opkaldt efter en New Zealandsk fysioterapeut, som i midten af 1950´erne ved en tilfældighed opdagede, at gentagne bagoverbøjninger af ryggen var yderst gavnligt og i mange tilfælde reducerede hans patienters ryg problemer.

Mr. McKenzie fortsatte med at udforske og systematisere sine iagttagelser. I slutningen af 1970´erne var systemet så langt, at det var blevet til en standardiseret undersøgelses- og behandlingsmetode, som hedder "McKenzie metoden". Denne metode er en meget anvendt undersøgelses- og behandlingsmetode til ryg patienter.

TANKERNE BAG

McKenzie metoden bygger grundlæggende på det, at mennesket tilbringer en stor del af dets vågne timer i en foroverbøjet stilling, hvor ryggen rundes foreksempel, når man sidder ned på jobbet, i bilen eller i sofaen. Ryggen kan sagtens tåle at rundes, men ikke i så lange perioder ad gangen, som den gør det dagen igennem for de fleste mennesker. Alt for få aktiviteter foregår i en almindelig oprejst stilling. Endnu færre aktiviteter kræver en bagoverbøjet stilling. Det betyder, at når dagen er omme, har langt de fleste mennesker tilbragt hovedparten af deres tid med en mere eller mindre rundet ryg.

McKenzie mener, at ovenstående er årsagen til de mange ryg problemer blandt mennesket i dag. Vi overvejer måske slet ikke, at noget så almindeligt som at runde ryggen, som vi jo gør hele dagen, kan være årsag til smerter i ryggen. Måden man modvirker denne fejlbelastning på, er at man tit og ofte bevæger sin ryg i modsat retning og oftest bagud.

SAMMENHÆNGEN

Konsekvensen af en rundet ryg er at diskusskiven, som i normal oprejst stilling er udsat for lige meget tryk fortil og bagtil, bliver udsat for alt for meget tryk fortil. Det resulterer i, at den gelékerne, der ligger inde i diskusskiven, bliver presset bagud. Det kan give gener i ryggen i form af ømhed, stivhed, træthed og smerte. I mere alvorlige tilfælde trykkes gelékernen så langt ud, at den kommer til at trykke på nerven. Sker dette, kan man få ondt ned i balde og/eller ben, også kaldet udstråling.

Rygsøjlen kan illustreres med tre tandhjul placeret ovenpå hinanden. Hvis det ene hjul bevæger sig, bevæger de to andre sig også. Det betyder, at en runding ét sted i ryggen, også skaber en runding andre steder i ryggen. Det giver altså en kædereaktion og et skævt tryk samt fejlbelastning af hele ryggen. For at rette ryggen ud, giver det mest mening at starte ved bækkenet og lænden, da de to ovenfor liggende tandhjul herefter retter helt naturligt ind. Således belastes ryggen mere jævnt og uden skævt tryk på ryghvirvlerne.

DIN EGEN BEHANDLER

Behandlingen efter McKenzie metoden betyder at

• ​Informerer dig om, hvorfor du får ondt i ryggen
  • ​Lærer dig simple øvelser, som kan kompensere for den belastning, ryggen bliver udsat for
  • ​Giver dig viden om, hvordan du kan forebygge, at nye ryg problemer opstår, som  foreksempel ved korrektion af siddestilling

McKenzie mener, at mange rygpatienter er i stand til selv at behandle deres ryg problemer ved hjælp af simple øvelser, som udføres ofte og på en bestemt måde. Desuden er en forbedret siddestilling essentiel for effekten på længere sigt.

McKenziesystemet forebygger at nye gener opstår, samtidig med at det er meget effektivt som selvbehandling. Et af hovedprincipperne i systemet er at gøre den enkelte uafhængig af behandling gennem basal viden om ryggens funktion samt instruktion i udførelse af simple men daglige øvelser.

MÅSKE FOR DIG

Hvis du kan svare "ja" til mindst fire af nedenstående spørgsmål, er det sandsynligt, at dine rygsmerter vil aftage ved at udføre McKenzie øvelser.

• Forværres smerterne, når du har siddet ned i længere tid?
  • ​Har du svært ved at rette ryggen ud, når du skal rejse dig op efter at have siddet ned?
  • ​Har du det bedst ved ofte at skifte stilling?
  • ​Har du det bedre i ryggen, når du går omkring i eget tempo?
  • ​Forværres smerterne i forbindelse med aktiviteter i foroverbøjede stillinger - som fx havearbejde og støvsugning?
  • ​Sidder dine smerter først og fremmest i ryggen eller over knæniveau?
  • ​Har du det godt med at ligge på maven (bortset fra de første minutter som kan gøre ondt)?
  • ​Er der perioder i løbet af dagen, hvor du ingen smerter har?
  • ​Har du haft flere tilfælde af lændesmerter gennem de seneste par år?

BEHANDLINGEN HOS FYSIOTERAPEUT

En uddannet fysioterapeut identificerer, på baggrund af en grundig undersøgelse, de bevægeretninger som lindrer ryggenerne. Der laves herefter bevægelser i disse retninger, enten af patienten i form af ændret kropsholdning og øvelser, eller af terapeuten i form af mobilisering eller manipulation.

Da metoden først og fremmest tager udgangspunkt i, hvad en patient selv kan gøre for at afhjælpe sit rygproblem, vil kernen i en behandling efter McKenziemetoden altid være en grundig instruktion i, hvordan man forbedrer sin kropsholdning. Dette i relation til primært den siddende stilling og løft, kombineret med bevægelser af ryggen i den korrekte retning udført regelmæssigt i løbet af dagen.

Under udførelse af øvelserne er det normalt at få flere lændesmerter, som dog ikke må vare længere end op til 30 minutter bagefter. Der må ikke komme flere smerter i benet/benene under eller efter udførelsen af øvelserne.

Hvis du er i tvivl, skal du altid kontakte en fysioterapeut, som kan guide dig korrekt. Hvis du får en akut skade eller smerter,så kontakt din læge.