Babybehandling og fysioterapi til dit barn

Fysioterapi til din baby - dit barn

Fysioterapi er også for babyer og børn.

Lider dit barn af smerter eller ondt i kroppen? Er dit barn kommet til skade, eller lider af  platfodethed, hypermobilitet, hovedpine eller ondt i ryg og nakke. Hos Hedehusene Fysioterapi har vi en fysioterapeut, der har specialviden om behandlinger af børn.

Børne-fysioterapi henvender sig til børn og forældre.

Spædbørn – Fladt baghoved

Efter sundhedsstyrelsen i 1998 ændrede anbefalinger om spædbarnets sovestilling fra maveleje til udelukkende rygleje, ses en del spædbørn med fladt baghoved og skæv hovedfacon. I barnets første levemåneder er knoglerne bløde og derfor påvirkes hovedformen af hvordan barnets hoved hviler. Ved første konsultation vil fysioterapeuten undersøge sværhedsgraden af kraniets skævhed, om der er nedsat bevægelighed i nakken, eventuelt låsning og barnets motoriske formåen. Ud fra undersøgelserne vil forældrene blive vejledt i hjemme øvelser og håndtering af barnets lejring. Fysioterapeuten vil evt. med manuelle greb løsne låsninger mm.

Motorisk usikre børn

Oplever du at dit barn har svært ved at styre sine bevægelser, ikke kan følge med kammeraterne, er klodset og tit falder, ikke kan hoppe, ikke altid rammer fodbolden eller gå på line? Der kan være mange årsager til at dit barn ikke er motorisk alderssvarrende. Er du i tvivl om dit barn har brug for hjælp til den motoriske udvikling, kan jeg hjælpe med at afklare hvilke problematikker det drejer sig om og behandle/ træne udfra disse.

Udfra undersøgelse og test, aftales behandlings tiltag, om det er hjemmetræning, individuel træning og eller behandling.

Behandlingen vil sikkert have en god effekt, hvis dit barn:

• har refluks
  • luft i maven
  • svært ved at komme af med afføring
  • har skævhed i kroppen (bananform)
  • ikke vil kigge frit til begge sider

• er urolig og græder mere end normalt

• har kolik symptomer

• har sutte besvær

• har kranieskævheder

• har fladt baghoved

• er født ved kejsersnit elle ved hjælp af sugekop

• ikke vil ligge på maven

• ikke vil kravle har søvnproblemer

• har motorisk og følelsesmæssig uro

• har indlæringsvanskeligheder

Jeg kan hjælpe dig og dit barn.

Hvis din baby har spændinger i nakken eller ryggen efter fødslen, kan det bl. a. give problemer med marveetarmsystemet. Det kan betyde problemer som  f. eks. luft i maven, dårlig fordøjelse, problemer med at komme af med afføringen, refluks, manglenede sutterefleks, urolig søvn. Det kan være at din baby bliver ked af det, når du sætter barnet i en autostol eller ikke er god til at ligge på mave og løfte hovedet. Det kan også være at din baby bare ofte er ked af det eller sover dårligt og vågner ofte. Det kan være i er oppe alt for mange gange på en nat. Det kan være du ofte oplever dit barn være ovevældet og ikke kan falde til ro.

Det er ikke nødvendigvis decideret skævheder din baby har, det kan nemlig også bare være spændinger og stramhed, som forstyrrer dit barns trivsel.

En fysioteraputisk behandling af din baby kan gøre en stor forskel. Behandlingen af din baby består af meget blide teknikker og samtidig læring af bevægemønstre, som understøtter barnets udvikling. Øvelserne kan også være med til at give din baby ro. Jeg kan behandle dit baby allerede 2 uger efter fødsel.

Du kan også lade dit barn behandle, hvis du bare vil gøre noget godt for din baby og løsne unødige spændinger.

Fysioterapeut Lene Messmer for yderligere informationer 46564009

• har hovedpine og rygsmerter

• ikke kan lide berøring eller blive nusset med

• går mest på tær