GLA:D

GLA:D®-knæ/hofte

Hvad er GLA:D®?

GLA:D® står for “Godt Liv med Artrose I Danmark” og er et initiativ igangsat ved Syddansk universitet for undersøgelse og sikring af bedre behandlingstilbud og forløb i forbindelse med smerter fra knæ eller hofte ved artrose.

Metoden anvendes nu overalt i landet og støttes bl.a. af Gigtforeningen.

Hvad er artrose?

Artrose er det læge-latinske ord for slidgigt, og er en lidelse, som er meget almindelig. Artrose rammer hele leddet, men frem for alt ledbrusken, som bliver tynd og skrøbelig. Artrose er tidligere ofte blevet beskrevet som slitage. Dette er midlertidigt misvisende, idet brusken har behov for belastning for at nydannes, og da en ubalance mellem opbygning og nedbrydning ikke behøver at skyldes nedslidning af ledet. Artrose kan derfor bedre betegnes ledsvigt, og korrekt træning har vist sig at have flere effekter.

Hvorfor træne?

Artrosebehandling kan anskues som en pyramide, hvor den nederste del udgøres af information, træning og vægtreduktion (ved behov). Dette bør tilbydes alle, som har artrose, så tidligt som muligt i sygdomsforløbet. Træning er den behandling, som har den bedste effekt for de fleste mennesker med let til svær artrose. Træning har vist sig at mindske smerte og lette aktiviteter i hverdagen hos personer med artrose.

Forløb hos Hedehusene Fysioterapi & Idrætsklinik

Hos os varetages forløbet med patientuddannelse og træning af den certificerede GLA:D®-terapeut og fysioterapeut, Mette Ullmann Holmstrup.

Du kan deltage i forløbet, uanset om du er skrevet op til operation, allerede er blevet opereret men fortsat har ondt, eller gerne vil forebygge operation eller ledgener.

Forløbsbeskrivelse

1. Undersøgelse og diagnosticering, skriftlig/mundtlig information om forløbet, testning og registrering iGLAD®-registret.
  2. To undervisningssessioner, der indeholder læren om artrose(slidgigt), risikofaktorer, symptomer, behandling, træning/fysisk aktivitet, hjælp til selvhjælp/håndtering (patientuddannelse).
  3. Seks til otte ugers træning to gange om ugen. Holdtræning anbefales, da dette har vist sig næsten dobbelt så effektivt som hjemmetræning. Deltagerne instrueres i individuelt tilpassede træningsprogrammer.
  4. Opfølgning efter endt forløb
  5. Opfølgning efter 12 mdr. (elektronisk spørgeskema)

Pris for deltagelse følger gældende sygesikrings-takster for både konsultationer og holdtræning med en henvisning fra egen læge. Desuden ydes der tilskud ved medlemskab af sygeforsikring ”danmark”. Har du en sundhedsforsikring, så kan du undersøge om din sundhedsforsikring dækker forløbet.

Der opkræves et engangsbeløb på 499 kr. for varetagelse af patientuddannelsen og administrative opgaver.

Vi glæder os til at høre fra dig og hjælpe dig med dine ledgener.